Nov 19 2021

Silverdalselever har gått till riksfinal – a look back!

Today, Futuraskolan International Rådan’s chess teacher, Göran Klar, reminded us of this memorable moment!

Silverdalselever har gått till riksfinal

Publicerad 06:01, 1 jun 2016

Schack på schemat har inte bara lett till bättre resultat på matten. Årskurs 4 på Rådanskolan i Silverdal har dessutom gått till riksfinalen i skoltävlingen Schackfyran.

Den 4 juni åker årskurs 4 på Futuraskolan Rådan till Västerås för att spela final i Svenska Schackförbundets rikstäckande tävling för fjärdeklassare: Schackfyran.

– Det är stort! Speciellt eftersom ganska många var nybörjare när vi började spela, säger Luwam Tekleab, 11.

När Mitt i Sollentuna besöker klassen under en mattelektion lyser både pennor och block med sin frånvaro. Istället sitter eleverna med schackbräden framför sig på bänkarna.

– Varsågoda att börja spela, ropar instruktören Göran Klar.

På hans kommando övergår ett högt sorl i dämpade viskningar och ljudet av pjäser som flyttas ut på brädena.

Den här terminen har eleverna i årskurs 4 och 5 på Rådan för första gången haft schack på mattelektionerna. Ny ska försöket utvärderas, och lyssnar man på eleverna vill de gärna fortsätta.

– Man blir bättre på att tänka och koncentrera sig. Det är avslappnande för det är så tyst när vi spelar, det är det inte i de andra ämnena, berättar Niki Dennius, 10.

Även rektor Catharina Tornberg är positiv och ser med tillförsikt på utvärderingen som väntar.

– Vi har erfarenhet av detta på andra Futuraskolor, på Lidingö, och där har vi sett positiva resultat i matematikämnet när det handlar om fokus, logiskt tänkande och koncentrationsförmåga. Det är också ett bra sätt att jobba med teambuilding där tjejer och killar spelar i par, säger hon.

Johan Sjölund

johan.sjolund@mitti.se